Etiketter

, , , , ,

Igår var jag på föreläsning hos Skin Concept i Malmö. De hade via IDI bjudit in till föreläsning om rosacea. Föreläsningen inleddes med en introduktion i hur kroppen reagerar vid främmande föremål ex bakterie och virus, och hur den inflammatoriska processen ser ut i huden, och efter lunch om just rosacea.

För många är rodnad och ”hettan” i ansiktet det största problemet, det ser ut som om man alltid är högröd i ansiktet och skäms! Rosacea är en sjukdom i de små kärlen i huden, de har tappat förmågan att dra ihop sig och ger den konstanta rodnaden. I en del fall finns det även knottror och bölder, liknande finnar. Här är det alltså inte finnar i samma bemärkelse som akne, som orsakas av bakterier, utan lymfa som läckt ut i vävnaden.

Rosacea påverkas också mycket av hur man mår inombords. Stress och oro är ofta en utlösande faktor och blir gärna en ond cirkel. Först stress över jobbet eller annat i det dagliga livet, sedan stress över blossande kinder och stress över hur det ser ut..

I slutet av dagen gjordes en lättare behandling på en av dagens deltagare som har rosacea och vi fick lite tips på lugnande och svalkande moment som passar en blossig rosaceakund.

Trevligt för kunden är att börja med massage. Fotmassage eller handmassage, ta det som kunden föredrar. De har kanske en stressig situation på jobbet och behöver varva ner. Vid rengöringen används en mild rengöring och inte alltför varmt vatten och lätta fingrar. Peelingen ska vara mild och inte rivig. Jag föredrar alltid en enzympeeling, den kan även användas tillsammans med en liten klick rengöring för att bli ännu snällare.

Det är inte alltid möjligt eller ens nödvändigt att göra portämning på en kund med rosacea. Dels är de ofta torra och har inte mycket att ”trycka ut”, dels värmer ångan upp huden för mycket och drar igång blodcirkulationen i redan ansträngda blodkärl.

Istället kan man gå direkt till lugnande massage tex vävnads- eller lymfdränage, akupressur, skalpmassage eller dekolltagemassage. Föreläsaren Vicky Dallimore använde även kalla marmorstenar i ansiktet och det ska jag definitivt börja använda mig av!

Andra hjälpmedel kan vara jontofores (med hjälp av ström slussas lugnande serum in i huden), kall handduk och kylande ansiktsmask. Ett tips från mig är att om du inte har kylande mask eller kräm hemma kan du ställa produkterna i kylen en stund. Detta fungerar också bra om du bränt dig i solen!

Bilderna nedan har jag tagit med min mobilkamera och håller inte jättehög kvalité.

Föreläsare Vicky Dallimore från UK

Vicky låter sin kund ta djupa andetag och andas in eteriska oljor

Skin Concepts lokaler i Malmö. I ljus scarf syns Lotta från Harmoni i Åstorp :)

Skin Concepts lokaler i Malmö

Kan inte låta bli att flika in dessa skönheter från Jane Iredale. Tänk om de bodde hemma hos mig? Och jag saknar min foundation!

