Etiketter

, , ,

20120725-220833.jpg
Ser det smarrigt ut?

Häromkvällen hade jag lite huvudbry. En dessert passande en diabetiker?! Och jag var dåligt insatt om hon åt socker över huvudtaget, om hon åt sötningsmedel, etc, etc…

Mitt säkra alternativ vore då att göra något utan varken eller.. Och hur lätt är de när var och varannan vara i butiken innehåller just socker?

Jag fick lite hjälp av bekanta (och obekanta) på Twitter och satte sedan ihop följande recept för pannacotta:

2,5 dl grädde
2,5 dl kokosgrädde
1 tsk äkta vaniljpulver
100 gram 70% mörk choklad
1 påse Dr Oetker vegegel (istället för gelatin, det tycker jag är läskigt)

Koka upp grädde, kokosgrädde och tillsätt vaniljpulver, choklad och sedan vegegel. Rör under uppkokningen. Häll upp i serveringglas och låt stå i kyl minst 2 timmar innan servering.

Jag serverade med klyftor av färsk (och DYR!) fikon, men det går att anpassa efter tycke och smak!

Resultat? Smarrig! Mäktig! Snudd på gudomlig! Och vår diabetikergäst var mer än nöjd och glad åt en dessert hon kunde äta! :)

Till vardags försöker jag undvika stora mängder socker, men jag utesluter den inte helt. Spännande med nya sätt att utmana sig själv!

