Etiketter

, , , , , ,

20120919-123637.jpg

Detta serum är en favorit i repris. Det här är min andra flaska som jag köpt.

md Formulations Vit-a-Plus innehåller Alpha Retinyl Complex, en sammansättning av AHA-syra, A-vitamin och E-vitamin.

Syror har en peelande effekt på huden och verkar ”föryngrande”. Syror kan också hjälpa till att lösa upp tilltäppta porer, optiskt reducera fina linjer och ge lyster.

E-vitamin kan tillsättas för att skydda fetter/oljor. I det fallet är jag osäker på om det är tillsatt för att skydda fettet på huden, alltså vår egen talgproduktion, från att härskna vilket är fullt möjligt. Eller om det är tillsatt för att skydda fett/olja i produkten. Oavsett så drar E-vitamin till sig syre för att locka bort syret från fett. Detta kan då ge förbättrad cirkulation i huden som i sin tur leder till ökad syresättning och bättre näringsupptag i cellerna.

A-vitamin används ofta inom hudvård och passar många hudtyper; antiage, mot acne eller torr fjällig hud, verkar reparerande och dämpar inflammationer. Vitaminet kan även göra huden solkänslig. Jag har valt att mest använda detta serum på natten, men det går att använda dagtid tillsammans med högt solskydd.

Serumet är i krämform, bara lite tunnare i konsistensen och ska användas under din vanliga kräm. Jag upplever att huden får lite av en energikick och ser frisk och välmående ut. Jag har provat att bara använda serumet, men det gav inte tillräckligt med fukt åt min torra hudtyp.

Just denna flaska köpte jag till ett reducerat pris på Hud & kosmetikmässan i mars och jag minns inte priset. Jag tror att det annars ligger runt 550kr på salonger.

