Etiketter

, , , , , , , , , ,

Carro som bloggar på Carros Beauty frågade mig om utbildning till hudterapeut och jag tänkte ge mig på att försöka reda ut en hudterapeuts utbildning och arbete. Jag kan bara utgå från mig själv och mina egna erfarenheter.

Jag har sedan tonåren drömt om att arbeta som hudterapeut. Det har egentligen aldrig funnits något värdigt alternativ som skulle kunna konkurrera ut den drömmen. Det har alltid varit hudvård och makeup som intresserat mig. Jag har aldrig själv haft några bekymmer med min hud, den har bara fungerat. Jag har alltid varit lite känslig i solen, men använt solskydd.

Att kunna hjälpa någon med ett hudproblem är min ambition.

Utbildning:

Försök redan nu fundera ut vad du vill ha din utbildning till. Vill du jobba på spa, salong eller i butik? Vill du arbeta hos en hudläkare eller kanske hos en leverantör av hudvårdsprodukter? Idag finns det även möjlighet att arbeta med rådgivning på apotek. Var klar över vad du vill efter utbildningen och hur du kan använda dina nya kunskaper.

Välj den utbildning som tilltalar dig och som ger dig mest. För mig var det till exempel viktigt att jag kunde bo kvar på min ort och pendla. Jag ville försäkra mig om att jag fick tillfälle för mycket praktisk övning, eftersom jag helt enkelt är praktiskt lagd och har svårt för att ta till mig ren fakta från böcker. Det var också viktigt att det fanns en organisation bakom som kontrollerar skolan och dess standard. I Sverige skulle jag rekommendera SHR och de skolor som de har godkänt: Godkända skolor enligt SHR’s krav.

Jag har läst en tvåårig utbildning vid TechFuturm i Landskrona. När jag sökte in var det en kvalificerad yrkesutbildning (KY) men är numera en del av yrkeshögskolan, (YH).

Jag sökte in på betyg och arbetslivserfarenhet. Det betyder inte att man måste ha erfarenhet inom ämnet hudvård tidigare, utan att du ska ett års (tror jag) erfarenhet från arbetslivet, oavsett vad du arbetat med.

Sedan blev jag kallad till intervju (som nog är borttagen nu) och praktiska prov. Det var inte helt enkelt utan mycket nervöst! Men, hösten 2009 började jag min utbildning som en av de 20 antagna och 180 sökande.

I utbildningen ingår ansiktsvård och massage, manikyr, pedikyr, makeup, spamassage, kroppsbehandlingar, epilering, diverse apparatur för ansiktsbehandling, vaxning, färgning av fransar och bryn. Utöver detta läser man också en del anatomi/fysiologi, entreprenörskap och kemi.

Det har inte varit två lätta år och jag är gudomligt glad över att de är över. Jag har aldrig varit glad för att gå i skolan, det var ett väldigt stort beslut att äntligen söka till utbildning som hudterapeut.

Utbildningen på TechFuturm i Landskrona och St Eriks i Stockholm kostar inget (förutom arbetskläder, pincett, makeuppenslar och lite annat smått och gott) och man kan söka studiemedel hos CSN. När det gäller Yrkeshögskolan för hudvård & spa i Stockholm som fortfarande är en är en privatskola betalar man sin kursavgift som tidigare men kan söka studiemedel för skoltiden. Hoppas att jag skrivit rätt nu, annars finns korrekt information under respektive skolas hemsida.

Övriga privatskolor får man betala en kursavgift för, studietiden varierar och det går inte att söka studiemedel hos CSN under tiden. Vanligtvis har de någon form av kreditbolag som kan bevilja lån om man så önskar, villkoren för detta finns hos respektive skola och kreditbolag.

Fundera. Välj. Satsa. Lycka till!

I mitt nästa inlägg ska jag försöka reda ut en hudterapeuts arbetsuppgifter hos respektive arbetsgivare. Det kan dröja lite då jag får göra lite efterforskningar!

