Etiketter

, , , , , ,

Jag tycker det är väldigt roligt med makeup, men är dåligt insatt. Självklart har jag favoriter, men jag funderar inte mycket på varför. Jag lägger gärna makeup på mig själv, men inte på andra. Jag ”ser” inte andras färger på samma sätt som jag ser mina egna. Punkt slut.

Men nu har jag hakat upp mig på ”bakade ögonskuggor”. För det första låter det bisarrt att ”baka” en skugga, jag ser framför mig en fransman i basker som vispar fluffig smet och skickar in i ugnen.

Nu kanske det inte går till just så, men nästan, minus fransmannen i basker.

Jag gjorde en sökning på Google (all kärlek till Google!) och fastnade på svenska leverantören av Peggy Sage i Malmö, och skickade ett mejl till dem. Mina frågor var bland annat ”vad är the big deal med bakade ögonskuggor och hur skiljer de sig från annan smink, ex mineralsmink och traditionellt smink, hur är de bakade etc..

Robin på Peggy Sage var vänlig och svarade mig och redde ut mina frågetecken.

En bakad ögonskugga har från början varit lös eller flytande, den bakas sedan i en slags ugn för att få sin mer fasta form. Den är alltså inte pressad, därav att de kan ha en något bubblig eller ojämn form. Dessa skuggor brukar också vara högt pigmenterade och borde bli drygare för att man använder mindre.

Bakade skuggor kan användas både med fuktad och torr pensel för olika effekter. Kan också svängas ihop till en fin eyeliner med hjälp av fuktad smal pensel.

Hur tycker ni att bakade skuggor beter sig i förhållande till traditionellt pressade skuggor respektive mineralmakeup? Jag har provat lite med torr respektive fuktad pensel på IsaDoras Forest Grooves palett Precious Pearls och tycker mig inte se några större förändringar. När jag målade med torr pensel tyckte jag mig få en bättre färg, men med mer skimmer. Med den blöta penseln tyckte att det blev mindre färg, men att skuggans större glitterpartiklar syntes mer?

Jag får nog fortsätta öva!

Tack Robin för din hjälp!

 

