Taggar

, ,

Dagen har spenderats med några av de fina flickorna jag läste till hudterapeut med. Jag hoppas att vi i och med vårt andra spabesök i år har startat en tradition att träffas, vila, skratta och äta oförskämt god mat tillsammans!

Ystad Saltsjöbad ligger precis som det låter, i Ystad, nere vid havet. Den här dagen bjöd inte vädret på något sol utan mer gråmulen himmel och höga vågor.

Spaet erbjuder en simvänlig bassäng inomhus, dock inte överdrivet stor, en jacuzzi, torrbastu, varma källor utomhus och en simbassäng utomhus. Jag vet faktiskt inte om simbassängen utomhus var öppen, det såg kallt ut!

Det kostar 395:- i inträde till spa. Det ingår lån av handduk och badrock och du får tillgång till anläggningen under obegränsade timmar den dagen. Hotellet och spa ligger verkligen perfekt precis nere vid havet och för den som vill går det bra att ta sig ett dopp i havet också! Om jag vågade? Jo, men det var inte skönt!

Om jag ska bada i havet är det många kriterier som ska uppfyllas. Jag vill inte ha vågor, jag vill ha klart vatten, jag vill se botten och om möjligt även känna botten. Idag stämde inget alls, men jag ville känns på havet utanför Ystad. Jag klättrade ner via en stege på bryggan, tänk er grumligt vågigt vatten, man vet inte hur djupt vattnet är, eller om bryggan går enda ner till botten eller liksom ”flyter på ytan” och jag ville inte dras ner under bryggan! Ni känner till alla läskiga Hajen-filmerna, mitt dopp i havet blev cirka 5 sekunder långt. Känslan som kommer svepandes med busiga vågor som försöker föra en bort från säkerhet. Överdriver jag? Kanske. Men jag tänker inte pröva igen en dag som denna.

Efter bad, bastu och vila var det dags att äta (alldeles för mycket) från en buffébrunch som serverades i hotellets restaurang. En något luddig servitris med dålig info blev utan dricks. Nu var maten riktigt bra så den tänker jag inte klaga på alls. Det enda ”problemet” med buffé är ju att man äter alldeles för mycket, av allt, och det blev lite av en spa/matkoma och färden hem i bil blev lång och fåordig, (ber om ursäkt till mitt sällskap).

Bra: Att det är relativt stor yta som det är utspritt på, det blir inte så fasligt trångt. Närheten till havet. Rummet med stora himmelsängar, vilsamt. Varma källor utomhus med vad som blir en slående utsikt en solig sommardag!

Dåligt: entrépriset på 395:- är okej en sommardag då man kan nyttja utomhuspool och strand, men känns i överkant på hösten. Om man bokar behandling, som kostar en slant, får man ändå betala en spaentré på 295:- om man innan eller efter behandling vill nyttja bad och bastu. Fel och dålig info om pris på brunch och dricka.

Jag har haft en fantastisk dag trots både plus och minus. Nu är jag trött, mjuk och avslappnad efter en heldag på spa.

Detta bildspel kräver JavaScript.