Etiketter

, , , , ,

Dagen har spenderats på Radisson Blu Hotel i Malmö. SHR‘s region syd arrangerade föreläsningar och minimässa med olika leverantörer.

Föreläsningarna var ergonomi och stress, Facebook-skola och om hirsutism; mer behåring än vad som kosmetiskt accepterat, detta ter sig som manlig behåring på kvinnor.

Min favorit är helt klart föreläsningen om hirsutism. Endokrinologen Katarina Link var lysande som föreläsare, lättförståelig fakta och väldigt underhållande och målande beskrivningar. För min skull hade hon gärna fått föreläsa hela dagen, det finns otroligt mycket att lära sig om hormonerna i vår kropp, hur och vad de påverkar.

Katarina pratade även transexualism; en önskan att få leva och bli accepterad som en medlem av det motsatta könet. Hon tog upp tillvägagångssätt för att få byta kön, från man till kvinna eller kvinna till man. För att göra en lång histora kort, (jag hoppas kunna ta upp ämnet mer längre fram), så avslutade Katarina med att omvärlden ska visa ödmjukhet och respekt inför de människor som står mitt uppe i den här processen, för de har det inte lätt. Många av dem blir övergivna av vänner och familj, tänk er själva, att vara helt ensamma i de som är det största beslutet i deras liv.

Ödmjukhet och respekt.

Jag älskar seminariedagar med föreläsningar, jag blir så otroligt taggad att bli bättre på mitt yrke.

Tack till Christin, sekreterare och ansvarig för region Syd, du har lagt ner ett fantastisk arbete på den här dagen!

