Etiketter

, , , ,

från årets skörd

I måndags när jag lyssnade på Dr Claudia Aguirre’s föreläsning om hudinflammationer kom vi lite avsides in på D-vitamin. Själv bor hon i Los Angeles och lider inte D-vitaminbrist, vilket vi i Norden mest största sannolikhet gör.

D-vitamin bildas genom solexponering, och här i Norden har vi, om vi har tur, sol på sommaren. På den övriga delen av året får vi förlita oss på den D-vitamin vi får i oss via kosten, tex fet fisk, äggula och natuligt feta sommarproducerade mjölkprodukter.

Dr Aguirre nämnde också svamp. ”D-vitaminberikad svamp” och av samlingens respons att döma så lät det lite udda i våra öron. Strålad svamp?

Nu gav jag mig ut på intenetjakt efter D-vitamin. Jag vill inte uppleva ännu en dyster, mörk och deprimerande vinter! Jag kan omöjligt leva på lax och äggula för att hålla humöret uppe. Döm om min förvåning när jag började läsa att D-vitamin finns naturligt i kantarell och trattkantarell! Inte mycket, men lite. Om man låter svampen torka i solljus höjer man dessutom D-vitmaminvärdet i dem!

Go figure! Ät svamp gott folk!

 

