Taggar

, , , , ,

I vårt extremt stressade samhälle ska vi leva upp till många förväntningar. Vårt arbete kräver stor del av vår tid, vi ska svara på X antal samtal, sälja X antal produkter eller paket och gärna få kunder att komma tillbara, close the deal.

Vi ska motionera och äta hälsosamt för att hålla oss friska och starka för att möta ålderdomen med ett leende. Helst ska vi ha mysiga hemmakvällar med familjen, gå ut och vara social med vänner och hinna med en AW med kollegorna då och då. Barnen ska på sin aktiviteter och släkten kallar till storkalas. Här emellan är det jul, nyår, påsk, midsommar, grillkvällar och kräftskiva. Vi kan lägga till en och annan examen eller studentskiva också. Varför inte tre-fyra barnkalas?

Kan man då läka den slitna själen över en helg på spa?

Mitt svar blir utan tvekan ett nej. Tyvärr. I bästa fall hinner du precis varva ner innan du ska åka hem igen. Om din vardag kantas av stress, dåliga matvanor, ingen fysisk aktivitet, alkohol, rökning och dålig sömn kommer inte ett par dagar på spa att läka din kropp.

Det finns många tecken på att kroppen börjar bli sliten och det är olika för alla. En del har problem med ryggen, andra magen. Ett tecken på stress kan också vara akne i vuxen ålder eller håravfall. Inte ens syskon med samma föräldrar kommer att reagera likadant på stress. Det handlar om att lära känna sig själv. Veta när gränsen är nådd, men också helst innan. Att ”gå in i väggen” har nästan blivit en folksjukdom, är det så vi vill ha det?

Som hudterapeut och massör träffar jag ofta människor som har en väldigt stressad vardag. Dessa tecken ser jag tydligt hos dem:

Rastlöshet – kan inte slappna av under behandlingen, klarar inte av att blunda och pratar oavbrutet. Om allt i sitt liv. För att inte tala om alla frågor de ställer om behandlingen, (helt okej om jag missat förklara något), frågor om hotellet, spa/relaxavdelningen, vilka andra behandlingar som finns, vad jag har för utbildning och hur mycket jag jobbar där. Det här är vad många gör i cirka 55 minuter och betalar runt 600 kronor för. Givetvis väljer kunden själv om de vill prata, jag har skrivit ett inlägg om det tidigare, jag har tystnadsplikt. (Inlägget ”Du behöver inte prata”)

För många blir till och med spaupplevelsen stressig! De ska hinna med så mycket! Träna, äta frukt och grönsaker, dricka vatten, gå en promenad, hinna till sin behandling etc etc etc.. Om du inte annars är särskilt hälsosam kommer detta nog bli en kollaps för kroppen. Gör lugna saker! Stilla bad, långsam promenad, vila i relaxavdelningen. Om du så vilar och halvsover i en soffa en hel dag, vad gör det? Och om du aldrig hinner med balanserad kost tillsammans med frukt och grönsaker, hur kommer magen att reagera nu?

Sedan finns det en annan kategori människor, de som somnar under en behandling. Jag har haft kollegor som tycker det är jobbigt och tar det som en förolämpning till deras arbete. Oförskämt av dem, tycker jag! Om en människa är så trött och utmattad att hon eller han somnar i händerna på en främmande terapeut så säger jag att den personen behöver sova! Jag kommer utföra behandlingen, om det så är en massage eller ansiktsbehandling, precis så som om kunden vore vaken. Kunden ”missar” inget genom att vila en stund.

Spa handlar om vila och återhämtning. Välj ditt spa efter vad du vill ha! För enbart vila och återhämtning utan behandlingar rekommenderar jag ett spa med olika sorters bastur, varma och kalla pooler, med och utan bubblor och mysiga vilosängar för en tupplur på eftermiddagen. Då spelar inte behandlingsmenyn eller hudvårdsprodukterna någon roll, eller hur? Vill du istället ha en djup massage, värmande lerinpackning eller uppiggande skrubb väljer du ditt spa efter detta.

Kika in på www.svenskaspahotell.se för att inspireras och börja längta till din nästa vistelse!