Taggar

, , , , ,

Vintern är den årstid som får hud får utså kalla temperaturer, hårda vindar och låg luftfuktighet. En del märker inte alls av det och kan fortsätta sin hudvårdsrutin som tidigare, men för andra blir det en säsong med högröda kinder, fnasighet och stramt ansikte, torra skenben som ser ut som krokodilskinn. Ni känner kanske igen er?

För er med eksem kommer säsongen också med kanske kraftigare utbrott, mer irritation och att det kliar.

Det finns några enkla knep som man kan prova sig fram med.

– Rengöring. I ansiktet rekommenderar jag en rengöring för ansiktet. Tvål, hårschampoo och duschgél hör inte hit, de är oftast för uttorkande. Är du mycket torr rekommenderar jag en krämig rengöring alternativt olja!

– Exfoliering. För att bli av med det som är torrt och fnasigt kan man ibland peela försiktigt. Jag kommer alltid vara pro enzympeeling, alltså en peeling utan korn, och det är också dessa som irriterar minst. Försiktighet vid utslag!

– Fuktmask. Gärna en som man kan sova med och låta ”götta sig” med huden ordentligt.

– Serum, booster, koncentrat. De menar alla samma sak: de ska förstärka din hudvård på en djupare nivå. Dessa är ofta lättare i konsistensen för att nå in och sedan ha en dag eller nattkräm över. Man kan också lägga dem under en ansiktsmask eller olja för att riktigt lyxa till det!

– Olja. Jättenattljusolja kan lindra eksem, psoriasis och fjällande hud och klåda. Oljan är något ”torr” och går snabbt in i huden, kan behöva kräm ovanpå om man är väldigt torr.Oljor som är bra för hudvård är ex oliv, mandel, jojoba, solros och avocadoolja.

Till kroppen gäller två saker: peela och smörj! Jag älskar förvisso krämer och smörja men i duschen ska det gå snabbt och smidigt! Jag använder peelingvantar till min duschkräm i alla fall två gånger i veckan.

Jag är ganska slarvig med att smörja in kroppen, jag tycker det tar tid, (för stor yta att smeta in kanske!). På vintern får jag verkligen skärpa mig annars blir jag stram och orörlig! Om jag duschar på morgonen brukar det blir en kroppslotion efteråt, annars en fetare kräm, typ bodybutter eller en olja.

Många är av åsikten ”varför ska jag smörja, det blir inte bättre?”. Och det är i princip rätt. Det hjälper inte att smörja idag för att lösa ”torris-problemen” resten av livet. Ditt genetiska arv och det vi utsätts för dagligen med ex strålning och föroreningar är inget som påverkas på lång sikt genom att använda en kräm idag. Din kräm och UV-skydd är ditt dagliga skydd mot dessa faktorer. Precis som att du borstar tänderna varje dag (hoppas jag).

Vill du hellre vara torr och stram? Vill du att huden ska fjälla och klia?