Taggar

, , , ,

Idag har jag publicerat ett inlägg på SHR-bloggen som handlar om miljöarbete på salong. Arbetet är egentligen applicerbart inom alla yrken men också i hemmet. Att plast, metall och glas till exempel ska sorteras i olika behållare, att farligt avfall som nagellack ska lämnas in till återvinningsstationer. Hur gör ni?

Kika gärna in i SHR-bloggen och läs Ulrikas inlägg och diskutera med henne. HOn söker även ett ekologiskt alternativ för frans- och brynfärg, vet du någon tillverkare?

Jag tänker ofta på just värmeljus som används jättemycket på salonger och spa. Bara på det spa där jag arbetar tror jag att vi lätt snittar 50 ljus om dagen! Jag skulle vilja ha den här varianten istället, hade inte det varit en bra lösning? Kostar en slant i investering, med tanke på hur många man skulle behöva, men tänk vad de skulle spara i framtiden? Tiden man lägger ner på att tända alla ljus (två-tre gånger om dagen). Energin som förbrukas för tillverkning av aluminium (hållare för stearinvärmeljusen). Värmen som värmeljus alstrar (svettigt!). För att inte tala om källsorteringen..

Plattan med värmeljus på bilden kommer från Bright Enterprises.