Etiketter

, , , ,

Stress kan visa sig på olika sätt, vi reagerar alla olika. Allt från akne, sömnproblem, koncentrationssvårigheter, eller som jag: magkatarr! Jo, nu var det dags igen. Jag har ignorerat det ett tag och låtsas som om jag inte känt igen tecken på varken stress eller begynnande magkatarr, men nu är den ett faktum.

Stress behöver nögvändigtvis inte vara för att man har en stressad tillvaro med mycket jobb, familj, studier. Det kan också vara oro för att man inte har jobb, inte har pengar eller liknande.

Jag vet klart vad jag måste göra ett tag framöver; äta snäll mat som kokt ris, fisk, potatis och grönsaker. Inte använda för starka kryddor, undvika alkohol, juice och kaffe. KAFFE! K-A-F-F-E! Hur ska det gå till? 😉

Jag kapar den här listan från Husmodern som ger matnyttiga (hahaha!) tips vid magkatarr!

Undvik:

  • Stekt mat
  • Rökt mat
  • Fet mat
  • Starka kryddor
  • Kaffe
  • Sura drycker, t.ex. juice
  • Alkohol
  • Tobak
  • Luncher på språng
  • Oregelbundna måltider

Välj istället:

  • Kokt mat, t.ex. potatis, ris, bulgur, pasta, couscous, fisk, grönsaker, havregrynsgröt.
  • Frukt. Torkad som färsk går lika bra. Håller igång magen.
  • Bröd, skorpor, kex.
  • Mild fil.
  • Osaltade nötter.
  • Vatten utan kolsyra. (Man blir tillräckligt rapig av katarren)
  • Nikotintuggummin om du inte kan eller vill ge upp tobaken helt och hållet en period.
  • Att äta i lugn och ro! Tugga ordentligt, och lägg ner gaffeln mellan varje tugga.
  • Alkoholfritt på utekvällen. Två vita veckor har ingen dött av. Tror jag.
  • Vila! Stanna hemma en dag tills magen hunnit lugna ner sig. Lägg en extra kudde under huvudet så kan du minska läckaget från magmunnen till strupen.

Ta hand om er!

Från hudterapeuten vill jag också säga: ta ett bad, gör lätt ansiktsmasage när du rengör ansiktet, lägg en fuktmask, ut och gå i friska luften! Ibland måste man trycka på pausknappen för att få lite ordning och reda.

