Etiketter

, ,

Vid två tillfällen åkte jag iväg på The International Dermal Institutes föreläsningar i Sverige. Vid första tillfället var jag i Stockholm och lyssnade på Dr Claudia om hudinflammationer, och vid andra tillfället var det Vicky Dallimore som berättade mer ingående om rosacea.
Vid båda tillfällena fick vi med oss en gåva hem, nämligen Dermalogicas Daily Microfoliant. Jag som aldrig gillat den här peelingen har nu två här hemma. Det kändes som om ödet fört oss samman och att jag verkligen måste ge den en ärlig chans.

Tanken med Daily.. är att den ska vara såpass mild att den ska kunna användas varje dag, därav namnet, samt att även de mest känsliga ska kunna använda den, i alla fall då och då.

Verksamma ingredienser: riskli, risextrakt, papain, salicylsyra, grapefrukt, havremjöl.

Jag brukar använda ungefär en halv tesked av pulvret och droppar i ungefär lika mycket vatten. Sedan gnuggar jag handflatorna mot varandra så att det blir skummigt. Bilden till höger visar det lite dåligt, ha i åtanke att andra handflatan brukar vara lika skummig. Enzymerna är inte aktiva särskilt länge, två minuter om jag minns rätt från min Dermalogica-kurs för tre år sedan. Sedan masserar jag ansiktet under de minuterna som enzymerna är aktiva.

Daily är mild och peelar försiktigt bort döda hudceller som kan göra att huden ser ”matt och livlös” ut och ge en jämnare hudton.

Jag har använt den här peelingen till och från sedan slutet av oktober och den är verkligen bra! Jag får bita i det sura äpplet och erkänna mig besegrad, jag har tidigare dissat peelingen på grund av 1. den måste blandas 2. den måste användas varje/varannan dag för bästa resultat. För mig är förutsättningen att jag använder den ungefär varannan dag. Varje dag skulle inte ens jag komma ihåg.

Priset varierar beroende på var man kikar (webbutiker) men mellan 550-595kr för 75 gram (som varar förevigt) hos de hudterapeuter som har webbutiker.

