Etiketter

, , , , , , , , , , , , ,

Vägen till perfekt hud är lång, krokig och troligtvis ouppnåelig. För att inte tala om dyr. Men vad är perfekt? Om du menar helt jämn i hudtonen, utan skavanker, pigmenteringar, linjer eller ytliga blodkärl är du kanske för ung för att att ha fått något av dessa. Annars har du sett för mycket reklam, och börjat tro på den. Just ”flawless” kommer bli svårt att uppnå, men vi är många som försöker!

Det du kan göra hemma är att se till att de produkter som du använder är de bästa – för just din hudtyp. Det spelar ingen roll vad grannen eller bästa väninnan använder, du ska ha det som passar dig.

Rengöring – en del rengör både morgon och kväll, andra bara på kvällen. Jag tycker det är viktigt att man rengör ansiktet på kvällen i alla fall. Efter en lång dag i kanske torr kontorsluft, smutsiga föroreningar på stan, makeup – för att inte tala om alla gånger vi rör ansiktet per dag, lägger mobilen mot kinden, eller gudförbjude lägger en cigg i mungipan. Då är det extra viktigt att rengöra! Gärna två gånger. Avsluta rengöringen med ansiktsvatten på bomullspads eller gasväv, beroende på märke för att verkligen få bort det sista av rengöringen och balansera hudens pH-värde.

Exfoliering – skippa all kornpeeling från och med nu! Välj en enzym eller syrabaserad peeling och huden kommer att tacka dig. Problemet med kornpeeling, som jag ser det, är att kornen ofta är vassa och ojämna och att vi ofta tar i lite extra ”för det ska minsann kännas ordentligt”! På Twitter hade vi skrivit #FAIL på det. Huden blir blossig och irriterad. I höstas hade jag en kund som kom in med en SKORPA på hakan, stor som en enkrona, efter brutal kornpeeling på en inflammation. #FAIL igen.

Exempel på milda peelinginnehåll är enzymer från ananas och papaya (bromelain och papain), eller syror som mjölksyra, citronsyra, glykolsyra eller salicylsyra. Mild peeling, lätta fingrar och 1-2 gånger i veckan.

Ge mycket fukt! Att återfukta efter rengöring och/eller exfoliering är det lag på. Fukt och UV-skydd under dagen och lite extra näring och kärlek på natten. Använd serum vid behov och med sunt förnuft, inte ”bara för att”.

Utöver detta då? Du behöver kanske inte mer? Krångla inte till din hudvårdsrutin, det blir bara plågsamt och dyrt att se burkarna i skåpet.

Just nu använder jag på morgonen:

bild från nimueskin.com

Dermalogica UltraCalming cleanser, mild rengöring för känslig hud. Sval gel, känns underbar!
Dermalogica UltraCalming mist
MD Formulations Vit-a-plus Anti-aging serum
Nimue Day (kräm)
UV-skyddet pendlar just nu mellan Nimues Element barrier som skyddar mot väder och vind, samt har ett UV-skydd på c:a 15. Nu när våren kommer går jag mer och mer över till ett starkare UV-skydd och har just nu Dermalogicas Solar Defense Booster SPF 30.
Lite småslarvigt har jag för tillfället ingen ögonkräm. Jag har inte funnit min sanna kärlek helt enkelt! Förslag?

Just nu på kvällen:

bild från dermalogica.se

Nimue Cleansing gel, fantastisk rengöring som vinner alla kategorier (utom precis prisgrupp) som lätt tar bort smuts, fett, makeup, you name it.
Dermalogica UltraCalming mist
Dermalogica AGE reversal eye complex, känns bra, men jag lovar att den inte vrider tillbaka klockan. Då hade mina ögonlock haft en helt annan spänst!
Dermalogica Overnight repair serum
Om jag nu bara vill återfukta huden ger jag den Dermalogicas Intensive moisture balance, men ibland känner jag att den behöver lite mer kärlek och mums, då blir det Acquizhens Nurturing night cream.

Peeling: Dermalogicas Daily microfoliant 2 gånger i veckan. Ibland tar jag Daily peel pads från MD Formulations där emellan.

Ansiktsmask: Hydra Memory från Comfort Zone, en gammal favorit! Jag visste inte hur mycket saknat den här masken tills jag såg produkterna på Hud & Kosmetikmässan för ett par veckor sedan. Ibland tar jag den efter peeling, andra gånger sover jag med den.

Kan man blanda olika serier? Ja, ibland. Om du är någorlunda insatt i vad produkterna innehåller, vad de gör, vad din hud behöver och vad din hud tål, kan du blanda serier. Annars är de olika märkenas produkter gjorda för att fungera med sina lagkompisar. Det är som fotboll – ungefär 😉

Det blir inte en helt perfekt yta med bara hudvård. Men god hudvård är grunden för en frisk och välmående hud. I del II kommer jag ta upp ”basen” i makeup – stay tuned!

Länkar till produktleverantörers hemsida:

Dermalogica
Nimue
MD Formulations
Acquizhen
Comfort Zone

