Etiketter

, ,

Anledningen till att jag började skriva på serien Den perfekta basen är kommentaren jag fick till det här inlägget. Snälla AnnaKaize tyckte att jag hade fantastisk hy. Och jag kan medge, det ser ganska bra ut på bilden: dålig kamera i iPhone och massor av solljus som fräter ut ojämnheter 😉 Tänk om man kunde gå omkring med ett ”filter” framför ansiktet hela tiden!

Så hur kan man göra för dölja det som är rött, porer som ser ut som kratrar eller pigmenteringar? Det finns olika färger på concealers som döljer olika ”uppkomster”, primers som fixerar foundation och ger ett mer hållbart resultat, eller jämnar ut hudytan och gör den slät. Vad du än väljer att jobba med så se till att du orkar och har tid. Annars blir det mest pancake av det hela.

Om jag kunde få den perfekt retuscherade hyn hade jag varit glad, men troligtvis också helt utan mimik i ansiktet – tänk om makeupen krackelerar?

Jag är inte vidare vass på makeup. Jag kan tycka att det är roligt på mig själv, men längtar aldrig efter att lägga makeup på någon annan. Kommer det in en kund som frågar efter makeupråd flyr jag gärna fältet.

Min rutin är ganska enkel, jag försöker att inte sminka bort för mycket av mig själv. Jag blir 35 i år och det vore bisarrt om jag såg ut som 19. Jag börjar med den rutin som finns i del I, bra hudvård är grunden till frisk och strålande hy. Jag plockar brynen och färgar dem för att rama in ögonen. Sedan arbetar jag nästan alltid i samma ordning:

1. Lily Lolo Corrector Blush Away, en grön concealer i lös puderform. Den här ”dammar” jag över röda partier i ansiktet: kinder, lite runt nära och på hakan. Jag har även använt den för att dölja ilskna inflammationer.

2. Jane Iredale Active light under-eye concealer, använder jag under ögonen. Jo, det behövs ljusas upp lite!

3. Jane Iredale Amazing base i kulören Ivory, fungerar bra på min bleka vinterhy. Jag föredrar att arbeta med lös foundation, ofta går de att bygga på i täckningsgrad. Jane Iredale foundation ger bra lyster, men inte så mycket skimmer, mycket positivt. Jag har nyligen börjat prova Priori Perfecting foundation SPF 25 i ljusaste nyansen, den ska buffas in i huden, smälter och känns mjuk och krämliknande mot huden.

4. Nu är det dags för lite rouge, här har jag en uppsjö av varianter som nästan alla går åt rosatonade hållet.

5. Lily Lolo Finishing powder Flawless silk arbetar jag in för att få en jämn och fin finish. Det kommer en recension på den här produkten snart, och den är sann kärlek! Flawless silk som är något rosatonad ger en fin yta, lyster och är lite ljusreflekterande.

Så långt är basen klar; huden är rengjord, återfuktad och har fått en liten ”retuschering” av skavanker och lite mer lyster av foundation.

En vanlig dag blir det maskara och ett lipgloss, gärna stark färg. Till jobbet och fest leker jag gärna med ögonskuggor.

Hur gör ni?

