Etiketter

, , ,

Att vara företagare handlar väldigt mycket om pengar. Det måste in pengar för att kunna gå ut pengar i form av lön eller eventuella inköp och investeringar. I den här artikeln som publicerades i vår branschtidning Hudterapeuten i våras beskriver en hudterapeut en något crazy deal. Det innebär en väldigt låg summa pengar för kunden och nästan noll vinst för företagaren. Den ”vinst” som blir, går till det företag som arrangerar och marknadsför ”dealen”.

Jag är emot crazy deals, jag blir misstänksam på ”makalösa klipp” och erbjudanden som inte verkar gå ihop. Jag är långt ifrån en matematikers snabba och exakta hjärna, men man behöver inte vara professor för att se när siffrorna inte går ihop.

Kostnaden i form av din egen lön, produkter som används i behandling, hyra för lokal etc är detsamma som för en fullt betalande kund.

Jag tror på att sätta ett värde på det arbete man utför. Att visa stolthet i sitt yrke oavsett om man är hudterapeut, frisör eller kakelsättare.

För vem vinner egentligen på att betala kanske 300kr för en behandling? Jo, arrangören! Du som terapeut får ingen vinst.

Om du får in låt oss säga 20 kunder som betalar en minimal summa för behandlingen, kommer de tillbaka när den sedan kostar 700kr? Köper de produkter av dig? Målet är att etablera bra kundrelationer och knyta kunderna till just dig.

Jag tycker det är värt att fundera över innan man tecknar ett sådant avtal. Och jag som kund skulle aldrig gå på behandling hos någon som vill ta betalt för sitt arbete.

