Etiketter

, , , , , , , ,

Jag veeet att solen är varm, underbar och länge efterlängtad. Efter en kall mörk vinter och halvtaskig vår blir vi skandinaver som galna när solen tittar fram. Av med kläderna och steker våra vita (och förskräckta!) kroppar medan vi äter glass på en uteservering.

Många tror dessutom att det UV-skydd, vanligtvis mot UVA, som finns i en dagkräm ger ett fullt skydd mot solens strålar en sådan dag. UVA är förvisso de strålar som bryter ner kollagen och elastin i dermis, men tro inte att det finns mycket kvar av det skyddet klockan 17.00 när ni stämplar ut och sätter er på en uteservering. Dessutom, under sommarmånaderna ökar UVB-strålningen och då är huden helt oskyddad. UVB är det som gör huden röd, vi bränner oss. UVA-aging och UVB-burning, lätt att komma ihåg!

Men hur är det nu med den gyllenbruna färgen som en del får? Vår kropp är en fantastisk mekanism som i mångt och mycket sköter sig själv. Den rensar ut när det behövs, och bygger upp nytt när något tar slut och reparerar sig om vi får skador.

Färgen då? Nu är det så fiffigt, att färgen (melanin) produceras för att skydda kroppen, inte för att göra den fin. Även om det verkar vara vanligt förekommande att tro det. ”Jag vill vara brun och fin till…” Vad det nu är man vill vara fin till.

För mig är det kortsiktigt att tänka så. Jag vill hellre ha en frisk och fin hud så länge som möjligt. Om 20 är när jag är 55 vill jag inte att ansiktet ska se ut som en sargad och väderbiten kuperad Grand Canyon. Jag vill inte bli så impregnerat brun under sommaren att jag fortfarande är brun i januari, eller så rynkig från allt solande och kisande mot solen att jag är vit inne i rynkorna. Jag vill inte att huden bryts ner, blir förstörd och slapp pga solen, för jag kan faktiskt skydda huden!

Det här är givetvis rent estetiska önskemål som jag pratat om nu, för vem vill bli rynkig, slapp i huden och tappa all lyster?

Om vi ser till de mer otrevliga sidorna med solexponering, så bidrar den bl.a till:

hyperpigmenteringar är en överproduktion av melanin och lentigo som är bruna fläckar och uppstår vid för mycket solexponering. Ofarliga, men ger en ojämn hudton och kan upplevas som ”smutsig i ansiktet” kan vara kosmetiskt störande
aktinsk keratos är en liten rodnad med lätt fjällning. Ska behandlas, vanligtvis med frysning eller kräm utskriven av en hudläkare. Obehandlad aktinsk keratos kan utvecklas till:
skivepitelcancer. Denna form av hudcancer kan börja växa nedåt i huden, visar sig om en  knuta och med ett fjällande sår som inte vill läka. I det här stadiet måste man operera.
malignt melanom. Jag darrar av blotta orden. Varje år får nästan 3000 (TRETUSEN) svenskar diagnosen malignt melanom. Cirka 500 dör av sjukdomen. För att man bränner sig i solen! Det tar lång tid att utveckla hudcancer och brännskador du får idag syns kanske om 20 år.

Bästa sättet att skydda sig mot solskador: solglasögon, stråhatt, solskyddskräm, kläder på kroppen och ta siesta mellan 11-15, i skuggan! 😉

Om det ändå är så att du bränner dig i solen försök att kyla ner så mycket som möjligt. Kylbalsam, svalkande krämer eller kalla våta omslag hjälper till att sänka temperaturen i huden och kanske hämma inflammationen lite. Om du har bränt dig i solen ska du behandla det som vilken brännskada som helst, om det är från ugnen, grillen eller öppen eld.

En sådan kan jag tänka mig både i trädgården och till semestern i Italien, någon som vet var man kan köpa en? 🙂

Vet ni förresten att det också finns en massa fördelar med solen? Vi kan bilda D-vitamin från kolesterol i huden, vi blir piggare och gladare av längre och ljusare dagar och vi kan vara ute mer i friska luften, alla växter får nytt liv. Solen är också fantastisk som ger oss så mycket liv!

Ta hand om er och er fina hud.

