Etiketter

, , , , , , , , ,

Nu ryktas det att sommaren äntligen är på väg till Sverige och när jag ser ut genom fönstret denna tidiga morgon, kan jag ana att solens strålar vill bryta genom molntäcket.

Jag är den tjatiga morsan som du trodde att du skulle slippa, men det är för att jag bryr mig om mina medmänniskor, och tro det eller ej, men malignt melanom kan vara en dödlig sjukdom.

Vilka drabbas? Givetvis är den riskgruppen väldigt stor, men eftersom man ofta i ungdomens år anser sig vara odödlig kan det vara värt att påminnas om ett liv efter 20. Texten nedan beskriver riskgruppen och texten är hämtad från www.euromelanoma.org.

”Hudcancer är vanligast hos personer som är över 50 eller personer med långvarig eller intensiv exponering för solen (på arbete eller fritid).

Personer med högre risk än normalt:

  • har ljus hud eller är benägna att bränna sig i solen
  • har bränt sig i solen i barndomen
  • tillbringar mycket tid i solen (t.ex. för arbete eller hobby)
  • utsätts för intensivt solljus under kortare perioder (t.ex. på semester)
  • solar solarium
  • har många födelsemärken
  • har ärftlighet för hudcancer
  • är över 50 år
  • har genomgått en organtransplantation

Obs: Även personer utan hög risk kan utveckla hudcancer så glöm inte att kontrollera din hud regelbundet.

Jag vill göra ett tillägg här att även om riskgruppen är de över 50, finns det betydligt yngre människor som både utvecklat och avlidit i hudcancer.

Du kan förebygga hudcancer genom att skydda dig från solen och undvika sola solarium. Att upprepade gånger bränna sig ökar risken för att senare i livet utveckla cancer. Jag kan tänka mig att många då tänker ”vad gör det om jag får bruna fläckar i ansiktet?”, ”äh det händer inte mig!” eller ”vad gör det om 30 år?” Det är just om 30 år som skadorna verkligen kan krypa fram.

På sidan www.euromelanoma.org finns tips och råd hur man förebygger hudcancer, skyddar sig om man vill vara i solen och vilka förändringar man ska vara uppmärksam på.

Det finns också diverse hjälpmedel att tillgå, appar till smartphones, information på nätet ex. Strålsäkerhetsmyndigheten, prata med hudvårdssalonger eller Apotek för att hitta det solskydd som passar dig.

Vad ska du då vara uppmärksam på? Följande text är från http://www.euromelanoma.org och beskriver hur melanom kan uppstå och se ut.

”Kontrollera din och dina nära och käras hud en gång i månaden. Var uppmärksam på förändringar som:

  • har ändrat storlek, färg eller form
  • ser annorlunda ut jämfört med övriga
  • är asymmetriska
  • känns grova eller är fjällande
  • är flerfärgade
  • är större än 5 mm
  • är kliande
  • blöder
  • ser pärlskimrande ut
  • ser ut som ett sår men som inte läker”

På sidan Euromelanoma finns även länkarna ”Vad ska man titta efter?” och ”Hur och var ska man leta?” – båda nyttiga länkar för att upptäcka eventuell hudcancer.
Varje år arrangeras Melanoma Day, där hudkliniker öppnar upp dörrarna för att vi ska kunna visa våra fläckar. Detta borde alla göra en gång om året! Vanligtvis är detta i maj och jag återkommer nästa år för att påminna er!

Ta hand om varandra i solen!

