Etiketter

, , , , , , ,

camomile001Silky cleansing oil och Waterproof eye & lip make-up remover från The Body Shop var de som jag först kastade mig över när pressutskicket kom. (Strax efter nya läppstiften Colour Crush alltså!)

Båda produkterna ingår i The Body Shop:s nya serie rengöring för sminkborttagning. Serien innehåller Community Fair Trade-odlad kamomillolja från Storbritannien och kamomill har sedan länge använts som rengöring och inom sårläkning och verkar då desinficerande och inflammationshämmande.

Silky cleansing oil kommer i praktiskt pumpflaska och får mig lite att tänka på Dermalogicas Pre cleansing oil och de används precis likadant: fördelas på torr hud och löses sedan delvis med lite vatten. Oljan, som bland annat innehåller sojaolja och mandelolja, är effektiv mot smink och huden känns len efteråt. Mitt tips är ändå att ha denna som steg 1 i sin rengöring och sedan gå vidare med sin vanliga rengöring. Pris 210kr för 200ml.

Waterproof eye & lip make-up remover är en mild och effektiv rengöring för att ta bort vattenfast makeup. Jag har testat den på ett par vattenfasta mascaror och kajalpennor, och den fungerar! Snabbt, smidigt och utan att man behöver gnugga hårt. Jag tar produkten på bomullspads och håller mot ögonen, sedan arbetar jag försiktigt runt ögat för att lösa upp sminket. Efteråt rengör jag med min vanliga rengöring, alternativt tar ansiktsvatten på pads och tvättar av. Fix färdigt! Pris 145kr för 150ml.

Har ni hunnit testa något från Camomile-serien?

