Taggar

, ,

kladdkakaglutenfri

Glutenfri kladdkaka

För ett par veckor sedan lade jag ut en bild på den här saftiga och ooootroligt goda glutenfria kladdkakanInstagram och ni var många som frågade efter receptet.

Jag använder alltid det här receptet när jag gör kladdkaka och jag har haft det som inspiration den här gången också. Skillnaden är att min väninna skulle komma hit på fika och hon är glutenintolerant. Kan meddela att receptet i länken aldrig gjort mig besviken, det blir perfekt varenda gång.

Jag hade bestämt mig för att använda hasselnötsmjöl och kokosnötsmjöl men frågan var lite hur jag skulle göra med proportionerna. Efter lite diskuterande på Facebook (tack till er som deltog) kom vi fram till att kokosnötsmjöl drar åt sig en del vätska och att det skulle inte överdoseras. Och eftersom jag uppskattar helt vanligt socker så har jag inte bytt ut det.

Jag gör dessutom min kladdkaka i en mindre form, cirka 16-17cm i diameter, det gör att den blir lite högre, inget annat.

Recept:

100gr smör
100gr mörk choklad
Smält tillsammans och tillsätt 0,5 grädde. Låt svalna lite.

Blanda:
1dl hasselnötsmjöl
0,5dl kokosnötsmjöl
1,5dl socker
1tsk vaniljpulver
4msk kakao
2 ägg
2msk bryggt kaffe.

Tillsätt sedan smör- och chokladblandningen och blanda samman allt. Smöra och ”bröa” en form (jag använder alltid kokosflingor till att ”bröa” formar med.

Grädda mitt i ugnen 160° i ungefär 30 minuter och låt svalna. Servera med vispad grädde.

Mums!