Taggar

, , , , , , ,

Könsstympad, bortgift och utan möjlighet till skolgång. Kampanjen Flicka genom svenska FN-förbundet är nu i etiopiska Afar för att försöka ändra befolkningens uppfattning om könsstympning och barnäktenskap, samt att ge flickor en möjlighet till utbildning. Det finns ett tydligt samband mellan låg utbildningsnivå och flickor som tvingas gifta sig som barn.

Kampanjen Flicka vill ge unga flickor chansen till utbildning för att senare kunna påverka sina liv som vuxna. Detta syftar till att inte bara ändra den enskilda individen utan också hela samhällets syn på kvinnor.

Det här pressutskicket kostar inte mig något så jag hakar på Parfymbloggaren Julia Forsbergs utmaning till bloggkollegor att istället skänka pengar till kampanjen Flicka. Piece of cake – SMS:a till 72 909 och skriv Flicka

Vill du veta mer? Gå in på fn.se/flicka – här finns massor med information om FN:s arbete och fler sätt att hjälpa till.

The Body Shop har under perioden 1 november till 31 december en kampanj där 10kr per såld produkt går till att stöjda FN-förbundets kampanj Flicka. Produkterna som det gäller är Hand Cream och Lip Dome från julens kollektioner Vanilla Bliss, Cranberry Joy och Ginger Sparkle.

Dela gärna det här inlägget eller tipsa vänner om kampanjen Flicka så kan fler hjälpa till i kampen mot barnäktenskap och samtidigt bidra till att fler flickor får gå i skolan.

The Body Shops stöd till projektet Flicka.

The Body Shops stöd till projektet Flicka.