Etiketter

, , , , ,

IDUN Minerals mascara VATN

IDUN Minerals VATN waterproof mascara

I slutet av oktober släppte IDUN Minerals flera nyheter, bland dem denna vattenfasta mascara. Jag har provat den under några veckor och den har både för- och nackdelar.

Beskrivning av produkten: VATN waterproof mascara är en så kallad ”tubmascara”. Fibrer i produkten skapar tuber runt fransarna, separerar och förlänger dem. IDUN beskriver mascaran så här: ”Formulan är mineralbaserad och består av svarta järnoxider upplösta i en vattenresistent blandning av vaxer och viskositetsbyggande polymerer som förstärker fransarna och adderar både volym och längd.” Mascaran ska tåla vatten upp till 38°. För att rengöra blöter man fransarna med 38-gradigt vatten, tuberna runt fransarna expanderar och lossnar.

Fördelen med mascaran är att den är lätt att arbeta med, den ger fina separerade fransar samtidigt som den förlänger dem lite. Mascaran smular inte och även formen (jag använder alltid fransböjare) håller hela dagen. Nackdelen är att den torkar så hiskeligt fort att om man vill bygga på volymen får man arbeta snabbt.

Jag har provat IDUN Minerals VATN waterproof mascara i regn och på badhus i 34-gradigt vatten och den håller!

Har ni hunnit testa? Vad tyckte ni?

IDUN säljs på apotek runtom i Sverige, för att hitta din närmaste återförsäljare kan du klicka in här.

I oktober kom även sex nya läppstift, två ljusreflekterande concealerpennor och en infällbar kabukiborste. Vill du läsa mer kan du klicka här. Framöver kommer jag visa två läppstift och en concealer som jag fick hem i samma paket som mascaran.

Mascaran kostar cirka 199kr. 

