Taggar

, , , , , , , ,

Algologie Eye contour gel och moisturising tender cream

Algologie Eye contour gel och Moisturising tender cream

För någon månad sen kom hudvårdsprodukter från franska Algologie i ett utskick. Jag är superpepp på hudvård från havet, jag gillar alger, tång och havsvatten! Min erfarenhet är att de är djupt återfuktande, vilket min hud behöver.

I spetsen för Algologie står två tidigare chefer inom Clarins och Decléor som nu utvecklar ”effektiv och naturlig hudvård av högkvalitativa marina ingredienser” (citat). Algerna hämtas från Europas största algodling som finns i Pen Lan utanför franska Bretagnes kust. Området är en del av naturreservatet som är UNESCO-märkt sedan 1988.

Enligt Algologie innehåller havsvatten mineraler som människans hud och kropp behöver för att fungera normalt. Jag har även en tidigare källa som säger att havsvatten påminner om vår blodplasma. Samtidigt har vår hud och alger liknande biokemiska strukturer och via biomimetik (ett sätt att härma biologiska processer) kan Algologie tillverka verksamma och högpresterande hudvårdsprodukter.

De effektiva produkterna uppfyller ”tre grundläggande behov för en högeffektiv hudvårdsprodukt; mineraltillförsel tack vare sin höga koncentration av havsvatten från Golfströmmen, återfuktande med innehåll från Chondrus Crispus-alger och skydd mot fria radikaler med Alaria Esculenta alger (citat).

I utbildningen till hudterapeut arbetade vi med ett fransk märke vid namn Thal’ion och jag känner att de påminner lite om varandra. Jag minns utrensande alginpackningar, aromamassage och återfuktande krämer och mineralspray till ansiktet. Jag minns också att vår utbildare Lone berättade att alger får bara skördas vid speciella tillfällen på året. Vilket också kan göra att en del produkter kan ta slut och först reproduceras efter nästa skörd.

Jag håller på att testa Eye contour gel och Moisturising tender cream för fullt just nu och mina första intryck är: återfuktande och svalkande! Har ett litet minus i kanten för den tydliga algdoften på ansiktskrämen. I min bok ska alger och tång inte dofta så här i hudvård. Men jag återkommer med en mer utförlig recension längre fram.

Algologie säljs via Life-butikerna och deras webshop. Eye contour gel kostar (enligt deras webshop) 169kr för 20ml och Moisturising tender cream kostar 299kr för 50ml.

Produkterna är utvecklade utan parabener, mineralolja, propylenglykol, ftalater, silikon och PEG.