Generellt skulle jag vilja säga att 2013 har varit väldigt ojämnt, antingen solklara nya favoriter, annars har gamla godingar hängt kvar. Rörigt? Jo, det blir så med mycket produkter i omlopp, men det finns samtidigt inget roligare än att testa, recensera och skriva!

Årets favoriter behöver alltså inte vara något nytt som släppts under året, det finns faktiskt produkter som är i särklass så bra att de sällan (här hos mig) får en konkurrent.

Eye makeup remover: The Body Shop Camomile waterproof eye & lip makeup remover. Magin i denna rengöring! Droppa ut på bomullspads och håll mot din ögonmakeup och det försvinner i ett nafs! En utförligare recension hittar du här.

Rengöring: Jag kan nog aldrig överge Nimue Cleansing gel, en rengöring som passar mig perfekt. Det är rengöring med syra som är mild men fortfarande effektiv! En bubblare är Cleanser antioxidant från Cicamed, recension kommer snart i bloggen.

Ansiktsvatten: Cleansing Toner All Bright från Boots Botanics, läs gärna min recension här, ansiktsvattnet blev snabbt en stor favorit hos mig.

Serum: Cicamed Serum C är nog årets överraskning. Inte för att jag misstrodde produkten i sig, men vad kan man förvänta sig av ett serum med C-vitamin? Kan man få jämnare hudton med mer lyster? Uppenbarligen! Jag älskade detta serum och vill gärna köpa det igen.

Dagkräm: Algologie Moisturising tender cream. Jag älskar hudvård från havet! Alger har en magisk förmåga att ge fukt och lyster till vår hud.

Nattkräm: Cicamed 24h antioxidant är tänkt att användas både dag och natt. För mig var den för fet under dagen och jag har helt enkelt använt den som en nattkräm. Fullständigt recension hittar du här!

Ögonkräm: Dermalogica Ultrasmoothing eye serum beskrivs som tuff mot linjer men snäll mot ögonen. Och det är verkligen så jag upplever den; återfuktande för det känsliga ögonområdet, svalkande, dränerande och till viss del ”lyfta bort” mörka ringar runt ögonen. En småbarns mammas dröm. Dock dyr dröm, med sina cirka 560kr håller jag hårt i de magiska dropparna.

Peeling, ansikte: jag älskar peeling! Med det sagt har jag faktiskt inte kommit över någon ny favorit i år. Jag har fortsatt att använda Dermalogica Daily microfoliant och Nimue Exfoliating Enzyme. Dermalogicas peeling är ett pulver som du löser upp med lite vatten och sedan masserar lätt i ansiktet under 2 minuter, sedan sköljer du av och voilá, huden känns ren, len och har fått en liten extra piff! Nimues peeling är istället en gelebaserad enzympeeling som appliceras på torr hud och sedan masseras med lite varmt vatten under några minuter, din hudtyp och känslighet avgör hur länge du ska massera.

Ansiktsmask: Har inte hittat någon Wow! direkt. Hydra Memory från Comfort Zone är fantastisk men slut, Superhydrating från Nimue är också wunderbar men tog slut. Jag köpte Soothing mask från Dr Hauschka, djupt återfuktande och lugnande mask, men kändes faktiskt för fet för min hud. I höstas köpte jag Vitality & Energy från Rituals och den känns okej, men inte ”all the way”. Är jag för kräsen?

UV-filter: i denna kategori finns ingen vinnare i år. Jag har givetvis använt SPF eftersom det är viktigt i min dagliga rutin. Jag vill varken åldras i förtid eller dö i hudcancer, och SPF (och att hålla sig från solen) är de enda sätten som förhindrar dessa faktum. Jag har ingen favorit bara.