Taggar

, , , ,

Boots Botanics Skin Calming Night Cream & Ionic Clay Mask

Boots Botanics Skin Calming Night Cream & Ionic Clay Mask

Boots Botanics Skin Calming Night Cream & Ionic Clay Mask kom i ett utskick för ett tag sedan och jag har börjat testa mig genom dem båda. Är det någon som testat dem?

Ställer jag produkterna bredvid varandra är de lite motsägelsefulla, Ionic Clay Mask är ämnad för hud med djupa orenheter medan Skin Calming Night Cream är en lugnande och återfuktande kräm för torr och känslig hud. Så upplever jag dem från beskrivningen.

Min hud har inga djupa orenheter men jag har ändå gett mig på att prova masken. Man kan behöva ”rensa upp” lite. Masken innehåller bl.a. havslera, extrakt av pilbarksträd (kan verka antiinflammatoriskt) och mineraler som har en negativ laddning (ionic=jonisk) och ska på så sätt hjälpa till att dra ut orenheter. Detta används inom hudvården främst när man använder jontofores (apparat med ström) och vattenbaserade ampuller. Jag vet dock inte hur det fungerar rent praktiskt i en ansiktsmask.

Ionic Clay Mask applicerad i t-zonen

Ionic Clay Mask applicerad i t-zonen

Jag har applicerat masken i t-zonen (panna, näsa, haka) där jag har enstaka orenheter. Masken torkar ganska fort och for mig som är torr i hudtypen börjar det strama. Jag håller istället masken fuktig med lite ansiktsvatten som jag sprayar över ansiktet. Efter 10 minuter tvättas masken av igen och lämplig kräm appliceras.

Jag upplevde inte att masken drog ut några orenheter, jag har å andra sidan inte riktigt problem med så kallade ”pormaskar”, det jag märkte var att huden kändes renare och klarare i hudtonen. 

Krämen Skin Calming Night Cream som innehåller bl.a. sheasmörolja, mandelolja, lindblomma och läkemalva för att lugna, läka, återfukta och mjukgöra huden. Den passar givetvis en torr och känslig hud som behöver lite extra omsorg.

Krämen har jag använt nattetid för att ge huden lite extra att mumsa på. Krämen känns geléaktig, lätt att applicera och känns sval mot huden. Den är svagt parfymerad men inget som tar över. Jag hade såklart önskat att den hellre kom i tub än burk eftersom jag tycker det är mer hygieniskt.

Boots Botanics som utvecklas i samarbete med KEW Royal Botanic Gardens säljs på Apotek Hjärtat. Ionic Clay Mask i tub om 100 gram kostar 79kr och Skin Calming Night Cream 50ml kostar 99kr.

Jag har tidigare testat andra produkter från Botanics, om du klickar här kan du läsa mer om dem.