Taggar

, , , ,

I början av april var jag på ett event som Kicki Norman och Daisy Beauty ordnade tillsammans med Mimass AB i Täby. På eventet fick vi en introduktion i det koreanska hudvårdsmärket ClinicCare som säljs via hudterapeuter i Sverige. Kärnan i serien är lågmolekylär hyaluronsyra som lättare penetrerar huden men ändå har kvar sin förmåga att binda fukt.

Jag har använt produkterna i cirka sex veckor och vågar mig nu på en recension. Min hudtyp är torr, både låg talgproduktion samt att jag lätt blir yttorr. Jag är däremot väldigt noga med min hudvård och huden är oftast i balans med bra fukt och stuns.

Produkterna som jag har använt hemma är:

ClinicCare, hudvård från Korea.

ClinicCare, hudvård från Korea.

Silky Foam Cleansing: det finns för- och nackdelar med den här rengöringen. Fördelen är att den är overkligt dryg, en pytteliten ärta tillsammans med lite vatten räcker gott och väl till ansikte, hals och dekolletage. Det blir ett rikt och skummigt lödder som känns mjukt mot huden. Nackdelen är att det känns som om jag tvättat ansiktet i diskmedel för den är så uttorkande! Tänk er en ödla som glömt ömsa skinn. Det blir alldeles för torrt och stramt. Ni vill inte heller ha den här i ögonen, det känns som syra och en stänk av chili. Jag använde rengöringen under cirka två veckor men bytte sedan tillbaka till min Cicamed Cleanser Antioxidant.

Reflektion: om en rengöring är så stark känns efterföljande produkter ren ”damage control”. De återställer huden, men tillför inte på samma sätt. En mildare rengöring blir mer skonsam mot huden, samtidigt som andra produkter inte bara återställer utan kan tillföra ingredienser som huden behöver. Så här strax innan 40 börjar huden behöva mer än den själv kan producera.

Rejuvinating Toner: ett ansiktsvatten som används efter rengöring. Jag använder några pump på en bomullspad och sveper över ansiktet. Känns återfuktande, svalt och skönt efter rengöringen.

Rejuvination Essence: i ClinicCare är ”essence” det vi annars kallar ”serum” och ska appliceras efter toner. En lättflytande gelé som snabbt smiter in i huden och återfuktar.

Rejuvination Serum: här blir förvirringen om än större; ”serum” är det vi i dagligt tal pratar om ”kräm”. Jag har inte förstått anledningen till att skapa ett ”nytt sätt” att se på essence, serum och kräm. Jag kan förstå att man måste nischa sig för att bli unik på marknaden, men det här blir förvirrande för kunden. Krämen är lätt i konsistensen och jag som är naturligt torr hade önskat lite mer ”kraft” i krämen.

Silky Eye Renewal Cream: en jätteskön ögonkräm som utan problem smiter in och håller huden runt ögat återfuktat. Jag sveper den långt ut på kindbenet och över tinningen där jag nästan alltid blir väldigt torr.

Reflektion: när ska företag lära sig att producera pumpflaskor som doserar rätt? Alla tillverkar säger: ”du behöver cirka en liiiiiten liten prick till hela ögonområdet!” Ja, det är sant, men varför kommer det då ut en jätteärta som räcker till hela ansiktet? Det här gäller inte enbart ClinicCare, utan många andra märken där ute. Byt till tub så att jag som kund kan dosera lättare själv.

Sun Block Silky Cream: jag skulle kalla detta UV-filter för den stora vinnaren i serien! Jag får en halleluja-känsla varje morgon jag tar fram tuben och ska applicera krämen. Silkig formula och lättapplicerad. It’s a winner! Jag har inte hårdtestat den genom att steka i solsken, (för jag gör inte det helt enkelt), men jag känner mig helt trygg att vara utomhus. Det här är en kräm som jag skulle vilja ha i en reseförpackning till handväskan, originaltuben i badrumsskåpet, men även en större variant med pump för applicering till kroppen. Så bra känner jag att den är.

Summa: eftersom jag alltid är noga med min hudvård är huden välmående, jag har inte märkt några mirakulösa förändringar. Det betyder inte att serien är dålig, långt ifrån, det betyder bara att min hud redan mår bra. För någon som under längre tid slarvat med sin hudvård, livsstil, kost etcetera som kan påverka huden, eller aldrig någonsin brytt sig om vad man tvättat och smort in ansiktet med, (om man ens gjort det), blir förändringarna större. Det säger sig självt.

Alla produkter (utom rengöringen) känns bra och jag kommer fortsätta använda dem. Rengöringen får jag nog leja bort till någon mer tålig.

Jag har inga priser till produkterna, men kika gärna in hos Mimass AB som listar hudterapeuter som säljer produkterna.