Taggar

, , , , , , ,

Nu lanseras Soltan i Sverige, serien består av sex produkter för kropp, ansikte och läppar och jag har fått hem två varuprover att testa. Det är brittiska Boots som står bakom märket och i Sverige finns det att köpa på Apotek Hjärtat.

Boots Soltan Moisturisning aftersun och Protect & tan.

Boots Soltan Moisturisning aftersun och Protect & tan.

Soltan Protect & tan Ultralight Texture Suncare Spray finns i två utförande, SPF 8 och SPF 15. Utöver UV-skyddet ska sprayen också innehålla en ”innovativ ingrediens som hjälper till att stimulera kroppens naturliga produktion av solbränna”. Vad den innovativa ingrediensen är står inte, och av INCI-listan på flaskan kan inte ens jag som hudterapeut lista ut vad det är. Samt att ”naturliga produktion av solbränna” = jag antar att de menar produktionen av melanin i huden, det ämne som ger oss våra bruna hud?

Enligt pressutskicket innehåller Soltan ett ”5-stjärnigt UVA-skydd” och jag försöker ta reda på vad det egentligen innebär. Någon som vet? Eller det är en kategorisering de själva har bland sina solskydd? Vissa är femstjärniga, medan andra bara får tre stjärnor?

Jag har testat sprayen lite snabbt på armen nu när jag skriver; den är lätt att smörja in, doftar gott för att vara en solkräm och känns inte smetig utan mer torr på huden.

Soltan Moisturising Aftersun ”with tan prolonger” ska som det låter appliceras efter en dag i solen eller som du bara behöver och återfuktning och vill bevara din solbruna hud. Jag satt länge och funderade på vad ”tan prolonger” kunde vara. I beskrivningen står det ”berikad med kokossmör bygger denna aftersun på din naturliga bränna” och jag tyckte det kändes långsökt att kokossmör skulle bidra till att huden blir brun. I INCI-listan hittar jag dihydroxyacetone som är den aktiva ingrediensen i brun-utan-solprodukter. Därav ”tan prolonger”. Inget ont i det alls, krämen är svalkande och skön mot huden och känns väldigt återfuktande. Såhär års kan det vara ett plus med lite DHA (dihydroxyacetone) som håller solkysst hud vid liv.

Soltan Protect & tan Ultralight Texture Suncare Spray innehåller 200ml och kostar 169kr
Soltan Moisturising Aftersun innehåller 200ml och kostar 89kr (känns otroligt prisvärd!)