Taggar

, , , , , ,

Vichy och La Roche-Posay är båda franska märken som finns att köpa hos apotek runtom i Sverige. Prisläget är mycket fördelaktigt och de har båda många bra produkter i sitt sortiment. Till exempel är LRP:s Cicaplast Baume B5 en stor favorit under vintern och jag har tidigare använt Thermal Spring Water som återfuktare under dagen, en skön mist som sprayas över ansiktet, eller kanske om du bränt dig i solen! Båda märkena utvecklas i områden med termalvatten som sägs vara läkande, lugnande och innehålla bl.a. mineraler som huden behöver.

I det här testet har jag använt Vichy Capital Soleil Self tanner och La Roche Posay Autohelios melt-in gel.

Vichy Capital Soleil Self tanner och La Roche Posay Autohelios Melt-in gel.

Vichy Capital Soleil Self tanner och La Roche Posay Autohelios Melt-in gel.

Vichy:s brun-utan-sol ska fungera till både ansikte och kropp, jag har dock bara testat den på benen än så länge. Det kommer kanske ytterligare test för ansikte längre fram. Krämen är vit, lätt att smörja in och blir inte smetig på huden. Den har en trevlig doft och jag har inte märkt av någon unken BUS-doft än. Färgen däremot blir aningens för gul för att passa mina annars gråvita ben. Trots idogt skrubbande så blev den lite väl intensiv i torra partier på fötterna, (bajs-varning).

BUS:en från LRP som ska vara en ”melt-in gel” visar sig vara en: (taaadaaaa!) kräm! Jättekonstig känsla att läsa gel på tuben (jag förväntar mig av någon anledning en transparent brun gel) och få ut en vit kräm. Även denna är lättapplicerad och går in i huden utan att tjafsa, doftar helt okej vid applicering men har svaaag svaaaaag tendens till den unkna BUS-doften. Inte så att man slås omkull, men bara en aning. Tyvärr ger denna också en lite för gul nyans för att se sådär trevligt solkysst ut, samt att den fastnade lite väl mycket över fötterna. Det jag gillar mest är att den är så återfuktande!

Eftersom båda produkterna är vita vid applicering kan det vara lite svårare att veta exakt var man applicerat krämen, men trots det är mina ben inte randiga (det hade kanske varit ett kul inslag annars?) och det är bara på fötterna som de båda blev lite väl mycket. Kanske har jag varit lite väl generös, fotmassage är ju så trevligt!

Har ni testat någon av dessa?

Pris Vichy Capital Soleil Self tanner: cirka 149kr för 100ml.
Pris La Roche-Posay Autohelios Melt-in gel: cirka 169kr för 100ml.