Taggar

, , , ,

När vindarna blåser som snålast runt just solsprayer är svenska företaget Vision Haircare modiga nog att släppa solserien SOLA i sprayformat. SOLA kommer i lättanvända (om än något stora) aerosolflaskor, vridbar kork som gör att man kan stänga och minimera risk för grease i väskan, de ska vara vattenresistenta och de finns i SPF 30 och SPF 50+.

SOLA by Vision Haircare

SOLA by Vision Haircare

De snåla vindarna runt solsprayer gäller spray med titandioxid i nanostorlek (pga att man eventuellt andas in partiklarna) och jag kan inte hitta att SOLA innehåller titandioxid i någon form alls. Med det sagt tycker jag inte man ska inhalera solsprayer, eller någon annan hudvård för den delen, tänk på det när ni applicerar.

Enligt INCI (=ingredienslistan som SKA finnas på alla produkter) verkar SOLA innehålla kemiska solfilter, dessa absorberar solstrålarna och oskadliggör dem. Till skillnad mot t.ex. titandioxid som lägger sig på ytan och reflekterar solstrålar.

Jag har testsprayat på benen och produkten känns lätt applicera och smörja ut, kanske lite oljig på ytan men så är det ofta med solskydd.

Ett tips till Vision Haircare? Jag önskar mig en aftersun i aerosolflaska med aloevera, allantion och gurka. Det vore helt underbart och lättapplicerat om man skulle råka bränna sig i solen och slippa gnida in en kräm i huden. Något som också vore skönt för de som har vattkoppor, och ja, jag tänker på vattkoppor nu eftersom vi nu är inne på barn/rond två med vattkoppor den här sommaren. Nästa sommar? Tack! 😉

Priset för 250ml SOLA är 199kr.