Taggar

, , , , ,

Hudvård från Gilda

Hudvård från Gilda

Gilda Liljebladh är grundaren till anrika hudterapeututbildningen Gildaskolan som finns i Malmö, Göteborg och Stockholm. Här går eleverna en tuff och innehållsrik utbildning för att sedan kunna vägleda konsumenter i behandlingar på salong eller som rådgivare i detaljhandel och apotek.

Gilda Cosmetics AB grundades 1988 och har drivits som ett familjeföretag sedan starten. Idag arbetar även sönerna Ludwig och Benjamin här med olika ansvarsområden. För företag erbjuder Gilda Cosmetics AB bl.a. hudvård, salongsutrustning och tillbehör inom hälsa och skönhetsbranschen.

Jag har alltid sett hudvårdsprodukter som en förlängning av den behandling jag fått på salong. Det är ett sätt att dels få känslan med hem, dels sträva efter ett resultat i min hudvård. Om jag inte hade brytt mig om min hud till att börja med hade jag aldrig gått på behandlingen, eller hur? Så är det med Gilda Cosmetics, ett sätt att förhöja och förlänga känslan av behandlingen. Serien består av produkter med hög grad aktivas ämnen som har bevisad effekt att påverka hudens åkommor.

Jag har fått hem ett trevligt gäng produkter att testa och vi kör racet från vänster till höger i bilden ovan:

AHA lotion år utvecklad för att förfina och föryngra hudstrukturen samt binda fukt. Det står på flaskan att den ska sprayas över ansiktet och 1. det låter lite farligt att spraya AHA, hur många kommer göra det med öppna ögon? 2. det går inte att spraya med denna flaska, den är försedd med pumpfunktion inte mist. Så jag tar ett par pump på en bomullsrondell och sveper över ansiktet istället. Känns tryggare.

Hydrating lotion som är milt, uppfräschande och återfuktande. Går att spraya om man vill, jag har inte börjat använda den än.

Revitalising mask är proppad med näring för en klarare hudton, ska öka hudens fukthalt och ge spänst och lyster. Denna har jag använt efter min AHA lotion ett par kvällar i veckan. ”Nackdelen” med masken är att den smidigt absorberas av huden och man kan lätt glömma bort att den sitter där. Den ska annars tvättas av efter 10-15 minuter.

Calming mask ska hjälpa känslig hud och binda fukt på djupet. Huden ska kännas lugn och återfuktad. Jag har inte testat denna än, visst låter den som en perfekt höst/vintermask när huden börjar sparka bakut på grund av kyla?

Perfect protection cream ska lugna och balansera huden. Extrakt från växtriket ska verka sammandragande på ytliga blodkärl, förstorade porer, samt att den ska lugna och dämpa rodnad. Även denna känns som en höst/vinterprodukt för mig så den får vänta ett par månader!

– Sist då, Perfect eye cream som ska verka anti age runt ögonområdet och motverka rynkor och ljusa upp mörka partier runt ögat. Den här har jag läst trevliga kommentarer om tidigare och redan börjat använda. Mycket trevlig produkt så här långt!

I det hudvårdsprogram som följde med produkterna i utskicket stod det att jag inte skulle använda AHA lotion på sommaren, men jag fick tips av en tjej på Instagram att det gick visst bra men jag skulle vara försiktig med Revitalising mask. Det råder spridda åsikter om produkterna så jag väljer att prova dem 1-2 kvällar i veckan samt att jag alltid är noga med solskydd och väldigt sällan befinner mig i direkt solljus.

Har ni testat något ur Gilda Cosmetics?