Taggar

, , , , ,

Under sommaren har jag testat några olika SPF i sprayformat. Du ser vilka det är på bilden här nedan, kanske har du provat någon annan?

Spray med SPF

Spray med SPF

Generellt skulle jag vilja säga att det är supersmidigt med SPF i sprayformat. Att föredra är de som kommer i aerosolfllaska (SOLA och ACO), man trycker ner pumpen och bara sprayar. Det funkar såklart med vanlig pump också, som ni ser på Soltan.

Från vänster:

SOLA SPF 30, lättapplicerad och går att smörja ut, blir oljig på huden.
SOLA SPF 50+, lättapplicerad och går att smörja ut men är lite trögare i konsistensen. Det märks också på själva sprayhuvudet, på just denna SPF 50 kärvar det ihop sig och samlas spf-kräm runt spraymynningen. Inte kul. Blir också oljig på huden.
Soltan Protect & Tan SPF 15, lättapplicerad men har en väldigt stor sprayradie. jag provade på min underarm och det räckte och blev över på båda sidor om armen. Nu har även gräset SPF 15. Men känns annars skön på armen, ger en mycket torrare känsla på huden. Stort pluspoäng!
ACO SPF 20 Medium Sun Body Spray, lättapplicerad och kan smörjas ut. Men är i särklass den oljigaste på huden. Denna SPF är riktad till den aktiva soldyrkaren och kanske inte man lägger sig på sandstranden med.

Jag gillar tanken med SPF i sprayform, så lätt att använda och även den ensamma strandbesökaren kan applicera kräm på ryggen. Problemet med de sprayer jag testat är att de skapar en SPF-moln omkring sig. Det betyder att antingen har du det på din inredning inomhus eller så sprayar du SPF på grannen på stranden också. Jag har mest använt dem här hemma i trädgården och står man i rätt vindriktning är de supertrevliga att använda.

Vad har ni använt för SPF i sommar? (för ni använder väl SPF?)