Taggar

,

Jag älskar ögonskuggor och att leka med färger. Det jag däremot inte gillar är de klassiskt sotade ögonen. Inte för att det är fult, (det är sjukt snyggt och dramatiskt!) utan för arbetet man lägger ner. Ett outtröttligt suddande för att få bort skarpa kanter, samt att det helst inte ska se ut som en blåtira eller att man använt skokräm runt ögonen. Sen ska man få bort allt nerfall som ögonskuggorna lämnar efter sig på kindbenen. Idag löste jag det problemet med att göra ögonen först, tvätta bort nerfall och sedan lägga basen!

Igår visade jag upp den här bilden på instagram, den väckte ett och annat skratt kan jag meddela. Jag känner mig riktigt sotig runt ögonen, lite som Johnny Depp i Pirate-filmerna, men inte lika sexig! Det är inte heller så lätt att lägga ögonskugga på ögonlock som närmar sig 40 år, och börjar tappa spänst och hänga lite. Det är ett gissel i sig.

Smokey eyes anyone?

Smokey eyes anyone?

Så, jag fick helt enkelt lova den fantastiska makeupartisten Jenny att visa detta. Och här har vi resultatet. Kanske lite mer sofistikerat än vad jag hade trott, men ändå ganska långt ifrån en rutinerad makeupartist eller någon som är van att göra smokeys!

Smokey eyes and red lips

Smokey eyes and red lips

Smokey eyes

Smokey eyes

Red lips with glitter

Red lips with glitter

Face:
Sensai Brightening Make Up Base
MAC Mineralize Moisture SPF 15 Foundation
Pürminerals Balancing Act Shine Control Powder
Pürminerals Afterglow Illuminating Powder
Too Faced Full Bloom Ultra Flush Powder Blush ‘Who’s your puppy?’
Jane Iredale PurePressed Blush ‘Bronzer’

Eyes:
NARS Smudge Proof Eyeshadow Base
Emite Makeup Micronized Eye Shadow Dams (black)
Emite Makeup Micronized Eye Shadow Wate (grey)
Jane Iredale PurePressed Eye Shadow Platinum (pale grey lavender for highlight)
The Body Shop Smoky Black Eye Definer
Laura Mercier Tightline Cake Eye Liner Black Ebony
Eyeko Black Magic Mascara
Anastasia Dipbrow Pomade Dark Brown

Lips:
Isadora Perfect Lipliner 32 Mandarine
Pürminerals Château de Vine Mineral Lipstick ‘Starlet’
Make-Up Atelier (red glitter on lips)