Taggar

, , ,

/home/wpcom/public_html/wp-content/blogs.dir/1a0/23301123/files/2014/12/img_7610.jpg

Vad är det med människor som ska stressa, jaga och julpeppa? Det handlas mängder med julklappar, tonvis med mat som ska lagas och sen ska det ”peppas” inför två-tre dagars intensivt julfirande.
Jag orkar inte tänka på den stress som dessa människor upplever. Hur mår ni?

Nu firar vi såklart också jul, med både julklappar och julmat. Julklapparna fokuseras kring barnen och julmaten hjälps vi åt med varje år. I år är mitt uppdrag att grava lax och ordna med lite frukt och godis. Receptet på den gravade laxen är förresten med bl.a. rödbetor och gin som jag hittat på Jamie Olivers hemsida. Julklappar till barnen slog vi in igår, passade på när Simon sov och Elliot var hos farmor och farfar.

Jag har inte köpt någon speciell ”julig outfit”, jag ska rota i garderoben efter plagg att återanvända. Har jag tur hittar jag något festligt med glitter på annars dyker jag upp i myskläder! Hahahahaha!

I sanningens namn firar vi inte jul ”på riktigt”, antar jag i alla fall. Ingen i familjen, såvitt jag vet, är kristen. Och vad jag vet är det nog ingen som firar Vintersolståndet heller. Julen har blivit en helg då vi alla lyckas vara hemma samtidigt och träffas. Jag är så tacksam att till exempel min kusin och hennes son är hemma. De bor annars i Kanada och kommer bara hem en gång om året.

Dessa moment som att bidra till julbordet, slå in julklappar eller rota i garderoben är inga moment jag behöver peppa över. Missförstå mig rätt, jag gillar julen! Pyntet, maten och alla ljus, men det är inte större än någon annan högtid. Jag älskar påsk och midsommar också!

I år är vi bortbjudna fyra dagar i rad; julafton, juldagen, annandagen och detta kröns sedan med Granarundan på lördag. Granarundan är enkelt förklarat tre familjer som går runt till varandra, äter och dricker lite gott samt gör en kvalificerad bedömning av varandras granar.

So what is the fuzz about? Om du jagar upp dig, om du stressar, om du känner att knappt hinner med julen så gissar jag på att du tagit på dig mer än du har tid till. Gör inte det! Varva ner, mys, spela spel och ät gott!

Ät inte för mycket, drick mer vatten än alkohol, skänk en slant till mindre lyckligt lottade!

GOD JUL till er alla!