Taggar

, , , , , ,

Är det någon av mina läsare som dricker varmt vatten med pressad citron varje dag? Om du läser tidningar och bloggar med fokus på hälsa är det nog få som utelämnat hälsokuren varmt vatten och citron.

Tanken är att du ska skippa ditt morgonkaffe och istället dricka hälsokuren på fastande mage.

Fördelarna med varmt vatten ska bland annat vara att mag/tarmkanalen stimuleras samtidigt som citron ska rena lever, stärka immunförsvar och hjälpa kroppen att hitta en jämnare pH-balans. Även om citroner verkar sura i smaken fungerar de basiskt i kroppen. Immunförsvaret stärks och huden blir frisk och klar genom citronens c-vitamin.

Grönt te med citron

Grönt te med citron

Jag har haft extremt svårt att hoppa på den här trenden. Det låter som en smidig förändring att göra, samtidigt som den verkar ha många fina fördelar. Jag kan bara inte dricka varmt vatten! Jag älskar vatten annars och dricker mycket under dagen men det ska vara kallt, iskallt. Min version av ”varmt vatten med citron” ser ut som ovan istället: grönt te med en pressad klyfta citron. Hälsofördelarna blir säkert inte alls detsamma, men det är ett steg bort från min orimligt höga kaffekonsumtion.

I mitt tidigare inlägg Välkommen 2015 pratade jag om att jag inte skulle göra några förändringar, men den här känner jag är befogad, samtidigt känns den inte alltför tidskrävande eller jobbig. Jag har i cirka en veckas tid druckit grönt te med citron på vardagarna. Det blir cirka tre koppar per dag. På helgerna kommer jag fortsätta dricka kaffe på morgonen för att jag tycker väldigt mycket om kaffe, men inte i samma mängder.

Fördelar grönt te? Grönt te ska vara rikt av antioxidanter och skydda mot bland annat cancer och alzheimers, samtidigt som det är bra mot reumatism och sänka kolesterolet. Är det sant? Jag vet inte, men prova att göra en synonym sökning på kaffe och det enda du hittar är att det gör dig pigg, dricka kaffe är socialt och att den håller magen igång.

Vill du dessutom öka på din hälsochanser ska vitt te vara ännu bättre än den gröna. Vitt och grönt te kommer från samma planta men det vita teet plockas på våren och det gröna senare under säsongen.

Coffee, tea? Coffee, tea?