Taggar

, , , , , ,

För någon vecka sedan gick filmen Working Girl på TV. Jag kan ha sett väl valda delar av den tidigare, men mindes faktiskt inte myket av den. Här ser vi skådisar som på 80-talet började sina karriärer och är verksamma än idag; Sigourney Weaver, Harrison Ford, Melanie Griffith och Alec Baldwin. Det blev en kär promenad längs memory lane med ett och annat fniss över makeup, hår och mode. Hur många av mina läsare minns och har upplevt 80-talets glamour?

Jag fick en utmaning av en följare på Twitter (TACK!) om att göra en 80-talsmakeup till bloggen. Jag fick lite att fundera över, jag menar, jag är inte 15 längre och hur kan man då lägga en makeup som verkligen är ”extra allt”.

Tidsenlig 80-tals makeup präglas av starka färger som blått, rosa, cerise, turkos, lila och mintgrönt. Det är mycket ögonskugga, färgade mascaror och starka läppar i rosa och rött samt att kinderna ska markeras ordentligt med rosas rouge.

Håret på 80-talet skulle med fördel vara ganska sönderblekt, tuperat och sprayat till enorm volym. Kläderna var mycket skinn, spets, i vitt, rosa, neon, svart och ofta med nitar. Smyckena var stora och många i flera lager.

Jag kan inte föreställa mig att packa en resväska på 80-talet.

På 80-talet var jag ganska ung, (född 1977) men har många fina minnen från denna period. Europe, Bon Jovi och Poison var min stora idoler. Jag tyckte inte om Michael Jackson och Madonna var alldeles för poppig. Cyndi Lauper sjöng ”Girls just wanna have fun” och en väldigt ung Sarah Jessica Parker dansade arslet av konkurrenterna i filmen med samma namn. Tom Cruise spelade i ”Cocktail”, ”Top gun” och än idag älskar jag soundtracket till ”Top gun” med guldklimpar som ”Danger zone” och ”Take my breath away”. Det ryktas om en Top Gun 2, någon med mer info?

Ja, ni ser, jag kan fortsätta i det oändliga. Jag älskar 80-talet; lättsamt, glamouröst, ingen skam i tonvis med makeup och det mesta var ganska bubbelrosa på det glada 80-talet.

Här är min tolkning av 80-talet: för mycket blå ögonskugga, turkosa fransar, chockrosa läppstift och orimliga mängder Unite texturiza i håret. Hoppas att jag inte skrämmer er.

Makeup 80-tal

Makeup 80-tal

Makeup 80-tal

Makeup 80-tal

Makeup 80-tal

Makeup 80-tal