Taggar

, , , , ,

Om detta lilla mirakel har undgått er vill jag att ni genast ser hit! Under några månader har jag använt Apoliva Hud & Nagelolja till mina naglar. Rutinen har främst varit att smörja naglarna på kvällen, framför TV-tittande och lite extra inför natten.

Apoliva Hud & Nagelolja

Apoliva Hud & Nagelolja

Oljan innehåller bland annat sötmandelolja (prunus amygdalus dulcis), solrosolja (helanthius annuus seed) och sesamolja (sesanum indicum seed) som alla är bra mot torr hud. Oljan är också berikad med vitamin E (tocopheryl acetate) och myrraolja. Vitamin E är en fettlöslig vitamin och fungerar som en antioxidant i kroppen och skyddar fettet i kroppen från att oxidera. Här är jag osäker på om den har tillsatts i hudvårdande syfte eller om det är för att skydda själva produkten.

Myrraolja å andra sidan är för mig en riktig mirakelingrediens när det gäller hudvård och främst till naglarna. Om jag minns rätt (hittar inte mina anteckningar från skolan och någon hudis får gärna rätta mig!) så är det myrrans harts som kan ta sig genom nagelplattan och på så sätt stimulera blodcirkulationen som kommer rusande med näring och syre till nybildning av nagelproducerande celler.

Myrra har en ganska stark örtig och träig doft som jag älskar, men för den doftkänslige kan man vara lite observant på detta. Oljan är också gul/bruntonad och kan på riktigt torra och skadade naglar färga av sig när de drar åt sig av oljan. För mig är det en petitesse när man sitter där med flagande och skivande naglar som inte kan uppföra sig.

Apoliva Hud & Nagelolja kommer i en flaska på 10ml och har en ytterst smidig pipett för dosering. Det är bara att dutta en droppe på varje nagel och sedan massera in.

Utgångsläge och resultat: mina naglar har under väldigt lång tid varit torra och skivat sig ner mot halva nageln. Jag har provat oljor, stärkande lack, nagellack som ska sitta upp mot en vecka och i höstas la jag på gelénaglar för jag orkade inte se dem längre. Naglarna har under behandling med oljan från Apoliva mått oförskämt bra. Det är fortfarande så att de lätt skivar sig om de inte får tillräckligt med olja och det är lite där vi är idag: oljan är slut! För min del skulle jag vilja ha den i en femlitersdunk som fyllde på sig själv efterhand, så bra är den!

Myrran sägs också kunna behandla sår (även här tror jag det är stimuleringen av blodcirkulationen som hjälper till), vara bakterie- virus och svampdödande, lindra bronkit, diabetes, bristningar och diarré. Ett påstående som jag skulle ta med en nya salt.

Apoliva Hud & Nagelolja släpptes i höstas tillsammans med övriga produkter i serien Ört & Natur som du kan läsa om här. Oljan kostar blygsamma 79kr och är enligt mig ett riktigt fynd, jag ska absolut köpa mig ett nytt exemplar!