Taggar

, , , , , ,

Nu är ni många som tror att jag skojar med er! Ni som känner mig sedan, låt oss säga högstadiet då all idrott gick utför, vet att jag aldrig sprungit mer än 60m. Och vi är nog alla överens om att jag inte slog några rekord. Midnattsloppet är 1 mil. På asfalt. Låt oss ta ett par sekunder och låta det sjunka in. 

En-mil-på-asfalt! 

Anledning till detta infall är att vårt systerkontor i Finland har utmanat övriga kontoren i Norden. Och man kan väl inte tacka nej till en utmaning … Eller?  Nu är nog alla våra systerkontor i Sverige, Danmark, Norge och Finland anmälda och vi kommer att springa Midnattsloppet på olika orter under augusti-september i år. 

  

  
Jag har börjat lite lätt med powerwalk och jogga lätt emellanåt. Min grundkondition påminner om en inrökt böcklings andningssvårigheter och resan mot en mil känns lång. Mitt mål är kanske inte att springa hela loppet, men 5km i alla fall. Vi har alla blivit utrustade med träningsklockor från TomTom, den är lite mer avancerad än vad jag reder ut, men jag håller koll på dagens steg i alla fall. Nyttigt! 

  
Det positiva är att jag fått köpa både nya kläder och nya löparskor! Träningskläder överlag är inget jag äger och framför allt inget som skyddar mot kyla och vind. Jag hittade en del från Craft; jacka, löpartights med fleece, underställ och tröja, det har fungerat riktigt bra. 

  
Jag blev tvungen att köpa nya löparskor då de jag haft har tjänat sitt syfte, jag brukar ha löparskor som vardags- och arbetsskor, så de slits såklart även om jag annars inte joggar. Mina gamla walkingskor passade inte då dessa kändes som att försöka jogga med träplankor på fötterna; noll dämpning.  Mina nya löparskor köpte jag på XXL Sports på Väla, tack för snabbt och träffsäker hjälp! Det blev ett par Mizuno med både dämpning och stabilitet. Dämpning för att jag ska jogga på asfalt och stabilitet som håller foten på plats eftersom jag tippar inåt i fotleden, överpronation helt enkelt. Just denna modell var på kampanj och kostade inte en förmögenhet heller, nice! 

Kittad och klar – nu kör vi! Känner jag någon enmilslöpare? Kommer någon av er till Midnattsloppet i Malmö?