Etiketter

, ,

Tidigare i år annonserade jag här att jag skulle springa Midnattsloppet i Malmö. Hur gick det?

Jag överlevde, kan man säga. Redan i januari började jag min träning inför loppet, jag visste att det skulle bli svårt. Min kropp skriker inte ”natural born runner” direkt. Ganska snabbt började benhinnorna bråka och varje gång jag försökte öka takt och belastning blev det värre. 

I april kontaktade jag en sjukgymnast som tittat på mina stackars fötter tidigare. De har tydligen inte blivit bättre över åren. Well, kilar, inlägg och promenader skulle vara biffen. Styrkeövningar, stretch och massage till det. Nya löparskor från New Balance med pronationsstöd och fin svikt. 

Jag upplevde ingen revolutionerande förbättring, troligtvis mest för att jag är så otålig. Jag har inte riktigt ”tid”. Helst vill jag vara ok över en dag. Att börja löpträna igen gick inte och i början av augusti bestämde jag mig för att lägga fokus på styrkan istället för löpningen. Knäböj, utfall, gummiband, core you name it. 

Styrketräningen kan ha varit min räddning under Midnattsloppet. Jag lyckades ta mig runt. Jag sprang inte hela distansen (10km) men varvade powewalk med löpning och bara vägrade ge mig! 

Midnattsloppet är inte bara löpning, det är även en upplevelse! Första starten går cirka 21.30 – beroende på vilken grupp du anmält dig till. Jag startade sist, ok? Längs hela loppet finns det DJs, dansare, happenings och folk som hejar hela tiden, urkul!

Min snigeltid på 1.21.56 för 10km är såklart inte mycket jubla över men jag är SÅ nöjd! 

Jag springer troligtvis nästa år också!

